tisdag 10 oktober 2017

receptet

Men var är det? tänkte hon när hon bläddrade i kokboken. Det där superbra receptet på purjolökssoppan, den är ju perfekt att göra storkok av. Efter en stund kom hon på det, som vanligt efter en stunds letande. Det är som om knoppen måste få lite starttid, liksom en bil kan behöva shåken ibland för att komma igång. Jag skrev in det bland andra favoriter i vintagepärmen. Så klart det är där. Den där pärmen var ett fynd på Tradera, från 50-talet, helt oanvänd med dåtidens kvinnosyn på omslaget, söt, smal och i köket. Det är en ironisk bild idag, och jag småler varje gången jag ser den. Vilken förändring det blivit.

5 kommentarer:

Grå papegoja sa...

Gamla receptböcker är en upplevelse. Purjolökssoppa som är så gott.

Angélique Morgonöga sa...

=)

http://tittelina.blogspot.com sa...

Ja kul med gamla recept! Gillar soppor!

Jessi sa...

Jag älskar kokböcker som inspirationskälla. Men jag jobbar ju också som kokerska så det är inte så konstigt. Har varit väldigt sugen på potatis och purjolökssoppa nu ett tag och efter att ha läst det här inlägget har jag bestämt att jag ska laga det innan veckans slut. Storkok på soppor o grytor är ju underbart när hösten är här!

Angélique Morgonöga sa...

=D